Dag 24 – White House en Back in NYC

Op de thee bij Obama! Dat gaan we vandaag doen. En hij moet haast thuis zijn, want vanavond geeft hij een speech over Irak vanuit The White House. We nemen de bus vanaf onze camping om 8.40 uur en zijn ruim op tijd bij The White House. Onderweg (wat is het weer warm!) komen we nog langs The J. Edgar Hoover Building van de FBI. Wij hebben de tour gescheduled om 11.00 uur, maar als we om half elf ons aanmelden kunnen we al doorlopen. Er zijn allemaal mensen die vragen of ze naar binnen mogen, maar ze krijgen allemaal het antwoord dat ze een reservering moeten hebben. Toch wel cool dat wij door mogen lopen en dat er allemaal mensen aan het hek staan te fotograferen. We moeten door twee controles waar Secret Service Agents onze paspoorten controleren met de gegevens die ze al hebben van ons. Onze namen zijn bekend bij The White House!Waarom het twee keer moet weet ik niet, maar we zijn binnen. Er mag echt bijna niets mee naar binnen dus we moeten ons waterflesje snel leeg drinken voordat we door de X-ray gaan. Telefoons mogen wel mee, maar moeten uit. Fotocamera’s mogen niet mee naar binnen. Het is een self guided tour en in elke kamer staan medewerkers die wat toelichting kunnen geven. Het interieur van The White House lijkt op een paleis. Erg mooie, meestal marmeren kamers met vaak klassieke inrichting. We komen o.a. in de Library, The Blue, Red en Green Room en in de State Dining Room en overal hangen portretten van eerdere presidenten, sommige al meer dan 200 jaar oud. In de State Dining Room worden vaak speeches voor de open haard opgenomen. Alle kamers zijn nog in gebruik en het geeft een bijzonder gevoel om er rond te lopen. Leuk is ook een foto van Obama die met zijn dochter ergens in de gang van The White House aan het tafeltennissen is. Helaas heeft Obama het zelf te druk om ons persoonlijk te ontvangen, maar het was een bijzondere ervaring om zo dichtbij te zijn. Na ongeveer een uur zijn we weer buiten. Het was echt de moeite waard. Het is een mooi gebouw van binnen, maar vooral de gedachte om in het bekendste gebouw van de wereld te zijn maakt het bijzonder. En ons bezoek is vereeuwigd in de Visitor Access records! Om een uur of één zijn we weer terug op de camping, wat goed uitkomt want als we na tweeën zouden vertrekken, moesten we een halve dag extra betalen op de camping. We vertrekken naar New York en komen onderweg door Delaware (staat nr. 11). De reis gaat zeer voorspoedig en we hebben totaal geen file. Vanuit de camper kunnen we nog even een blik werpen op Manhattan. Om half acht rijden we het terrein op van het hotelletje wat op ongeveer een half uurtje van Moturis afligt. Morgen dus lekker relaxed opstaan en de camper inleveren, maar eerst laten we nog even wat chinees eten komen op de hotelkamer.

1. Gaaf zeg ! Wij zijn 2 jaar geleden gewees en vonden het op precies dezelfde manier als jullie, erg indrukwekkend om daar gewoon geweest te zijn. We hadden deze zomer weer gewild, maar lukte helaas niet ...

Wij hebben net buiten nog wel wat foto's met de telefoon gemaakt, dat mocht wel. Maar jammer genoeg ook geen foto's van binnen ;-) ! Maar echt gaaf dit !

2. Beste Richard & Monique,
    Wat een geweldig verhaal.
    Via via kwam ik bij jou terecht. Ik las op forum dat je mailadres van senator hebt. Zou je deze kunnen/willen doorsturen zodat ik ook een aanvraag kan indienen voor het bezoeken van the White House?
    Superbedankt alvast. Mvg Anouk van den Dries
    avddries@pelosa.nl

3. beste familie,
    wij, petra en erwin, wij zijn in februari in washington DC en zouden graag naar het witte huis gaan, maar de ambasade in nederland geeft aan dat alleen kan als je een groep van 10- 20 zijn. wij hopen dat jullie ons kunnen vertellen hoe jullie dat toch voor elkaar hebben gekregen, met z'n 4-en!!

groeten van petra en erwin,